روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

نامگذاری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

26 ژوئن برابر با 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ 17 تا 26 ژوئن 1987 در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.

تاریخچه مواد مخدر در ایران

دٌوّ ل استكباری و در رأس آنها انگلیس ، همزمان با رسوخ در اركان ، مواد مخدر را رواج دادند كه حتی برخی از شاهان صفوی نیز به آن روی آورده  و معتاد شدند .

با شروع حكومت قاجار ، بر مبنای سیاست انگلیس كه خواهان تضعیف همسایگان هندوستان بود تریاك كشی چنان در ایران رواج یافت كه حتی تصویر ” ناصرالدین شاه ” را همانند نقش سكه بر حقه های وافور منقوش ساختند و بدین سان به آن رسمیت بخشیدند و در همین ایام نیز كشت  خشخاش را ترویج كردند و برای اولین بار در ” ماهان ِ كرمان ” مرغوب ترین نوع این محصول را كاشتند .

در زمان حكومت سلسله پهلوی ، سطح زیر كشت تا میزان 33000 هكتار افزایش یافت و علاوه بر تریاك های سناتوری كه اسباب عیش طبقه اشراف و ثروتمندان ، و كلا و نمایندگان مجلس ، درباریان و خوانین بود ، برای اولین بار مرزهای كشور به روی هروئین گشوده شد و از حدود سال 1340 جوانان این مرز و بوم در معرض یكی از مهمترین توطئه های قدرتمندان ( مواد مخدر ) قرار گرفتند و ایران كه در مسیر ترانزیت مواد مخدر آسیا به  اروپا قرار دارد ، بزرگترین لطمات را متحمل شد.  استكبار جهانی كه  شكست عظیمی را از انقلاب اسلامی متحمل شده بود جهت غوطه ور كردن جوانان كشور در دام اعتیاد ، با توطئه ای حساب شده توزیع مواد مخدر را در ایران افزایش داد .

مبارزه با قاچاق مواد مخدر با رهنمودهای امام رحمةالله و با همّت جوانان مسلمان در قالب كمیته های انقلاب اسلامی آغاز شد . این مبارزه ، با تشكیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر ، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 19/5/68 به تدریج شكل سازمان یافته به خود گرفت و با ادغام نیروهای انتظامی موج فزاینده ای به خود گرفته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر كه ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد ، هماهنگی لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می دهد .

در حال حاضر در كشور یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد وجود دارد و 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می كنند .

فقر ، بیكاری ، سرخوردگی اجتماعی و جدایی والدین از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدر هستند.

نشانه های  های احتمالی مصرف مواد:

  • غیبت مکرر از کار و مدرسه

    2- تغییرات ناگهانی در رفتار و خلق و خو

    3- آشفتگی و بی توجهی به وضع ظاهر

    4- جای زخم یا اثر سوزن روی ساعد یا بازو

    5- کاهش وزن و از دست دادن اشتها

    6- قرض کردن مکرر پول و فروش لوازم منزل

    7-  انزوا طلبی و رفتن به مکان‌های خلوت

    8- مصرف مکرر داروهای مسکن و آرامبخش

    9-  تمایل به برقراری ارتباط با معتادان

اشتراك گذاری

دیدگاه (۱)

  • دانلود مقاله پاسخ

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

    1 مهر 1396 در 14:22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *